BÁNYAI JÁNOS - KÓS KÁROLY TESTVÉRISKOLÁK
  KAPCSOLAT ·   REGISZTRÁCIÓ ·   BELÉPÉS

Székelyudvarhelyen

A HAT-14-02-0006 számú határtalanul utazási program keretében április 18-23 között Székelyudvarhelyen jártunk a Bányai János testvériskolánknál. A 33 fős küldöttségünk együtt utazott vissza Erdélybe, az itt tartózkodó vendégeinkkel. A határtalanul pályázatot az erdélyi és magyar várak feltérképezésére adtuk be „Vár állott, s most kőhalom…” témában. Az utunk során megállapíthattuk, hogy egyre több vár felújítására szánnak pénzt, s ennek kiemelkedő példája a Diósgyőri Vár rekonstrukciója, amely újabb 4,5 milliárdos kormányzati támogatással tovább folytatódik.  A pályázati programot úgy állítottuk össze, hogy 18-án együtt indultunk vissza Erdélybe és közösen néztük meg Arad városának emlékeit, majd utunkat folytatva, magas Déva várát másztuk meg, pontosabban felvonóval mentünk fel a várba. Másnap közösen a két 33 fős csapat délelőtt Vajdahunyad várát, délután pedig Gyulafehérvár várát és nevezetességeit tekintettük meg. Gyulafehérvár előtt néhány kilométerrel az udvarhelyiek autóbusza lerobbant, így hozzánk átszállva, még szorosabb baráti kapcsolatok alakulhattak ki. Másnap Brassóba, Szászföld központjába, Erdély egyik leggazdagabb városába kirándultunk. Itt megtekintettük a híres fekete templomot, Európa legkeletibb gótikus templomát, amelyet 1689-ben bosszúból az osztrákok gyújtottak fel. A templom belső falait számtalan drága keleti török szőnyeg borítja, utalva a város kereskedő múltjára, melyeket gazdag kereskedők ajándékoztak a templomnak. A várost körülvevő várfalból a várost védő tornyok, bástyák egy része jelenleg is látható. A bástyákat különböző céhek védték és gondozták, némelyikben ma várostörténeti, ipartörténeti múzeum működik. A főtér közepén áll az árkádos régi városháza, és a másik nevezetes épület az erdélyi reneszánsz stílusban épült Hirscher-ház, amelyben a Kárpáti Szarvas vendéglő működik. A főtérről kiinduló sétálóutcát gyönyörű középkori épületek szegélyezik, amelyek földszintjén üzletek sora húzódik. Az elkövetkezendő napokban megnéztük Székelyudvarhely nevezetességeit, a Székely Támad várat, a Vas székely szobrot, Márton Áron püspök szobrát, a Tamási Áron Gimnázium épületét, az emlékezés parkját, amelyben megkoszorúztuk Kós Károly mellszobrát. Megnéztük a Jézus szíve kápolnát, ajándékokat vásároltunk Korondon a fazekasság központjában. Sétáltunk Szovátán a Medve tópartján, megcsodáltuk a parajdi sóbányát és gyönyörű környezetben, szép időben sétáltunk a felejthetetlen sószorosban. Farkaslakán eljutottunk Tamási Áron fatornácos szülőházába, ahol az íróval kapcsolatban számos új információhoz jutottunk. A két cserefa alatt megkoszorúztuk sírját és megtekintettük  Szervátiusz Jenő és Tibor hatalmas Tamási emlékkövét.

23-án indultunk hazafelé, első megállónk Székelykeresztúron volt, ahol megtekintettük a Gyárfás kúriát, Petőfi „vén körtefáját”.  Fehéregyházánál megálltunk az Ispán kútnál, ahol Petőfit utoljára látták élve 1849. július 31-én. Emlékszalagot helyeztünk el a költő emlékművénél, amelyet időnként sajnos vandál kezek megrongálnak.

Segesváron megnéztük a várat, az óratoronyban elhelyezett múzeumot, a XVII. századi Szarvas-házat, a 172 lépcsőfokból álló diáklépcsőt, amely az iskolához és a vártemplomhoz vezet fel. Megnéztük még a római katolikus templom falán elhelyezett Apor Vilmos vértanú püspök emléktábláját, aki itt Segesváron született és Győrben 1945 tavaszán szovjet katonák gyilkolták meg, amikor asszonyok védelmére kelt.

Hazafelé megálltunk még Kőrösfőn, ahol a maradék lejekért ajándékokat lehetett vásárolni. Hosszú út állt még előttünk, így Királyhágón nem álltunk meg, csak Nagyváradon, Ady Körös-parti Párizsában. A királyi várat kerestük fel, ahol Szent Lászlót, II. Andrást és Luxemburgi Zsigmond királyainkat temették el. Sírjaik jelenleg feltáratlanok, az 1660-as török ostrom idején elpusztult vártemplom romjai alatt nyugszanak.

Élményekben gazdagon, késő este érkeztünk meg iskolánkba.

Tekintsétek meg az útról készített felvételeket.

2015.04.24.                                                               Kocsis István